Marketing internetowy

Marketing w wyszukiwarkach

Reklama płatna za pośrednictwem systemu Adwords jest obok pozycjonowania najczęściej stosowaną formą reklamy w wyszukiwarkach, obok pozycjonowania stron. Marketing w wyszukiwarkach (SEM) można podzielić na kilka głównych obszarów, których zalety i wady szczegółowo opisane są poniżej. Poszczególne obszary mogą występować osobno, ale także można korzystać ze wszystkich jednocześniej.

Linki i boksy sponsorowane w wynikach wyszukiwania Google – w tym obszarze reklamy stron, usług i produktów znajdują się nad i obok wyników wyszukiwania w wyszukiwarce. Reklama może wyświetlać się na ustalonych przez nas słowach i frazach kluczowych. Zaletą takiej formy jest precyzja i łatwość w docieraniu do użytkowników, którzy mogą być zainteresowani naszą ofertą gdyż wyszukują informacji o danej usłudze lub produkcie w wyszukiwarce, więc potencjalnie są zainteresowani.

Wadą jest koszt za jedno kliknięcie (CPC), który szacuje się od 0,40 gr (dla fraz o bardzo małej konkurencji) do nawet kilku złotych (dla branż o dużej konkurencji i wysokiej marży na usługach i produktach). Następną wadą jest forma reklamy – 3 krótkie linie tekstu, co może uniemożliwić prawidłowe przekazanie informacji o usłudze lub produkcie co może skutkować generowaniem dodatkowych kosztów i niską konwersją reklamy.

Reklama na stronach partnerskich w systemie Google Adsense – w tym obszarze reklamy stron, usług i produktów znajdują się na stronach, które dołączyły do sieci partnerskiej Google Adsense i pozwalają emitować reklamy na swojej stronie. Reklama na takich stronach może być kierowana na dwa sposoby: kontekstowo bądź behawioralnie (w zależności od naszych preferencji). Ta forma posiada kilka zalet:

  • - różnorodne formy reklamowe (banery, video oraz reklama tekstowa),
  • - niskie stawki CPC (od 0,1 zł do maksymalnie 2 zł w branżach finansowych),
  • - ogromna sieć stron uczestniczących w systemie (od małych tematycznych stron do dużych i rozpoznawalnych stron jak np. media2.pl, wirtualnemedia.pl),

Wadą reklamy na stronach partnerskich jest niższy współczynnik konwersji ponieważ reklama nie jest tak precyzyjna jak w przypadku reklamy w wynikach Google.

Remarketing - jest formą reklamy ściśle połączoną z linkami sponsorowanymi w wynikach wyszukiwania i reklamą na stronach partnerskich. Polega on w skrócie zaserwowaniu reklamy użytkownikom, którzy odwiedzili reklamowaną stronę i spełnili pewne założenia (np. pobrali ofertę) ale nie sfinalizowali transakcji (zakup bądź kontakt). Dzięki serwowaniu reklamy tym użytkownikom poprzez np. punkt 2 czyli reklamę na stronach partnerskich dociera się z ofertą usługi lub produktu precyzyjnie do użytkowników, którzy z dużym prawdopodobieństwem są zainteresowani usługą lub produktem.

Linki sponsorowane

  • Bardzo szybka inicjalizacja
  • Określony czas trwania kampanii
  • Płatność tylko za wejścia
  • Geolokalizacja reklamy
  • Brak minimalnego budżetu reklamowego
  • Precyzyjne wyświeltanie reklamy
  • Śledzenie konwersji i zachowań użytkowników

Reklama w sieci

  • Bardzo szybka inicjalizacja
  • Określony czas trwania kampanii
  • Niski koszt - taniej niż linki sponsorowane
  • Możliwość korzystania z form reklamowych
  • Targetowanie miejsc i odbiorców
  • Targetowanie kontekstowe i behawioralne

Remarketing

  • Wysoka konwersja
  • Niski koszt pozyskania klientów
  • Możliwość korzystania z form reklamowych
  • Targetowanie miejsc i odbiorców

Reklama video

  • Dotarcie do nowych odbiorców
  • Budowanie wizerunku marki
  • Niski koszt pojedyńczego odtworzenia

Reklamy z listą produktów

  • Dotarcie do nowych odbiorców
  • Wysoka skuteczność (ROI)
  • Mała konkurencja
  • Google Merchants Center